Cu un milion trei
sute de mii de maşini înmatriculate şi mai puţin de 200.000 de locuri de
parcare de domiciliu, Bucureştiul este cel mai aglomerat oraş din Europa. În
cinci sectoare din şase, să găseşti un loc liber e o minune în adevăratul sens
al cuvântului. Promisele parcări supraterane, ori mult-lăudatele "park and
ride", de lânga staţiile de metrou de la periferie, există, deocamdată
doar pe hârtie: au rămas la stadiul de promisiuni de campanie electorală. În
lipsă de idei pentru rezolvarea crizei, administraţiile locale au transformat
sute de trotuare în parcari şi le-au scos la mezat.
Municipalitatea
administrează 8.100 de locuri de parcare publice, dar are un parc auto de peste
1.300.000 de maşini. Conform raportului olandezilor specializaţi în GPS, Tom
Tom Telematics, avem al şaselea cel mai aglomerat trafic rutier din lume. Iar
principala cauză este îngustarea căilor de circulaţie, prin transformarea
benzii de lângă trotuar în parcare. Cu 230.000 de cetăţeni în acte, sectorul 1
are 8.600 de parcări de reşedinţă. Primăria le închiriază cu 76 de lei pe an
aşa că nu e de mirare că nu vei găsi niciunul disponibil.
Alin Vieru, dir. gen. ADP Sector 1: „În
ultimele două luni am mai amenajat 286 de locuri de parcare. Am propus proiecte
către Comisia Tehnică de Circulaţie din cadrul Primăriei Capitalei pentru a
amenaja şi locuri de parcare pe străzile cu sens unic.”
Cei
256.000 de cetaţeni domiciliaţi în sectorul 2 au la dispoziţie
25.000 de locuri de parcare. Primăria le închiriază anual tot cu 76 de lei
bucata, mai mereu aceloraşi abonaţi. Pentru noii şoferi există doar...
proiecte.
Dan Popescu, viceprimarul sectorului 2: „Nu
avem date clare despre câte locuri de parcare la liber sunt, în rest, în
sector. Mai este în lucru o parcare "park and ride" la capătul
Pantelimonului care trebuia să fie gata
de mult, dar văd că tot trenează.”
Cei
472.000 de locuitori ai sectorului 3 beneficiaza de 60.000 de locuri
de parcare de reşedinţă, plus 23.000 de locuri publice. Multe au fost
amenajate, însă pe trotuare.
Ştefan Dumitraşcu, arhitectul şef al
sectorului 3: „Consider că suntem pe egalitate în ceea ce priveşte numărul de
maşini şi locurile de parcare. Intenţionăm
atât optimizarea acestor locuri de parcare, cât şi mărirea capacităţii. Acest
lucru înseamnă că acele aproape 60.000 de locuri de parcare să fie regrupate sub
forma unor parcaje publice supraterane.”
La
debut de mandat, actuala administraţie a sectorului 4 a anunţat că va amenaja
13 parcări noi, inclusiv două de tip "park and ride", lânga staţiile
de metrou IMGB si Piaţa Sudului. Cei 300.000 de locuitori nu beneficiază
încă de niciuna. Primaria refuză să publice numărul actual al parcărilor de
reşedinţă. Dar potrivit cererilor depuse la Administraţia Parcărilor, deficitul
depăşeşte cifra de 30 de mii.
Cu 282.000 de locuitori, sectorul 5 administrează 18.700 de
locuri de parcare. În sectorul 6, cei 360.000 de cetăţeni beneficiază de 37.000 de locuri de parcare. În ultimul an,
edilii nu au amenajat nicio parcare cu o capacitate mai mare de douăzeci de
locuri.
Traficul
aglomerat şi lipsa locurilor de parcare sunt probleme cu care se confruntă
toate capitalele europene. În parcările amenajate, tarifele diferă în funcţie
de cât de aproape sunt acestea de centrul metropolei. În Bucureşti, în centrul
oraşului, cel mai scump loc costă 5 lei pe oră, ca să parchezi în centrul
Londrei te costă de 16 ori mai mult.
Londra
este oraşul cel mai scump pentru şoferii care vor să-şi lase maşina în centru.
În medie, londonezii trebuie să plătească peste 8 euro parcarea pentru o oră.
Ceva mai puţin, adică 7,65 euro, trebuie să dea locuitorii capitalei Suediei.
Alte două oraşe nordice urmează în top - Oslo şi Copenhaga, unde parcarea
maşinii pentru o oră costă peste 5 euro.
Tarifele
variază însă destul de mult pe continent şi nu ţin seama neaparat de nivelul de
trai. Spre exemplu, în Madrid costă aproape 5 euro să parchezi maşina în
centru, în Paris şi Atena 4, în Roma 3 şi în Berlin 2 euro pe oră.
Dar
cele mai ieftine oraşe pentru şoferi sunt cele în care se plăteşte mai puţin de
2 euro pentru ora de parcare. În această categorie intră Budapesta, unde
tariful este de un euro şi 40 de cenţi, Lisabona, Glasgow şi Varşovia. Cel mai
puţin costă însă parcarea în centrul oraşelor Sofia şi Bucureşti, în medie,
doar 50 de cenţi pe oră.
Va vine sa credeti ca, din 2006 si pana in prezent, toate constructiile care au napadit Bucurestiul, au locuri de parcare asigurate suta la suta, plus o rezerva, asa cum stipuleaza HCGMB nr. 66/2006??!!... Pentru cei mai curiosi dintre dvs. va prezentam si continutul HCGMB nr. 66/2006 (clic aici).
Oare Corpul de Control al Guvernului Romaniei, harnicele noastre DNA, DIICOT sau Parchetul General, nu ar trebui sa faca cercetari si sa recupereze milioanele de euro neincasate de catre Primaria Mun Bucuresti, de la functionarii publici vinovati/corupti? Si cu aceste milioane sa se declanseze o licitatie internationala pentru executia de parcari publice sau in parteneriat public-privat, in toate cartierele Bucurestiului?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu